Svar: Weekend uden børn!

24. januar 2011

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære S

Jeg synes det lyder dejligt med en weekend i Paris :)

Det jeg umiddelbart hæfter mig ved i dit brev, er at jeres ældste datter selv er begyndt at give udtryk for gerne at ville være hos moster og sove sammen med sin kusine. Dette er det bedste udgangspunkt man kan få, når børn skal passes og i princippet skal børn ikke "på ferie" uden mor og far, før de selv giver udtryk for gerne at ville.

Det er jo, som du også selv er inde på, ikke pigernes behov at mor og far tager til Paris, eller deres behov at blive passet af andre end jer - men, det kan jo stadig godt være et reelt behov for jer og derfor også helt okay.

Lillesøster vil naturligt ikke kunne forholde sig til hvad der skal ske, hvor I er, hvornår I kommer igen. Men fordelen er at hun har en storesøster og naturligt vil spejle sig i hende. Hun vil se storesøsters glæde og det vil være rart for hende, at de to passes sammen, så hun ikke er ladt ...

Annonce

... alene. Lillesøster vil dog godt kunne reagere med afstandstagen og afvisning af jer, når I forældre kommer hjem igen og det skal I naturligvis være forberedt på. I kan ikke gå ud fra at hun med det samme kaster sig om halsen på jer...

Du fortæller at moster og pigerne kender hinanden godt. Kusinen er næsten alderssvarende med jeres ældste datter og de to har det godt og hygger sig fint sammen. Moster har tilbudt at passe jeres piger og da hun er gravid, vil der sandsynligvis være lidt ro på hjemme. De skal ikke meget andet, end bare hygge sig sammen og have det sjovt og dejligt og det er super.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som sagt er det jeres behov, men det er jo ikke noget I gør hyppigt. Der er tale om muligheden for at få 2 dage sammen som par - og det vil være en tur I kan leve længe på. Du lyder til at have gjort dig mange overvejelser og jeg synes godt at I under de givne omstændigheder kan tage af sted.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder